Esta web utiliza cookies propias para facilitar la navegación y cookies de terceros para obtener estadísticas de uso y satisfacción.

Puede obtener más información en el apartado "Cookies" de nuestro aviso legal.

Ud está aquí:
  1. Presentació
  2. Guies didàctiques
  3. Guia didàctica 3: Risc d'inundació i riscos en la costa

Volver

Guia didàctica 3: Risc d'inundació i riscos en la costa

Presentació

Les inundacions i els riscos en la costa constituïxen una amenaça creixent per a la seguretat de les persones, el medi ambient i l'entorn urbà. Conscients de la necessitat de fomentar una ciutadania preparada, esta guia didàctica es presenta com una eina educativa per al desenvolupament de la consciència preventiva des de les primeres etapes del sistema educatiu. A través de propostes pedagògiques adaptades a cada nivell, es promou l'aprenentatge significatiu sobre els riscos, les mesures d'autoprotecció i la cultura de prevenció.

Guia didàctica 3. Risc d'inundació i riscos en la costa

Guia didàctica 3.  Risc d'inundació i riscos en la costa

Guia didàctica 3. Risc d'inundació i riscos en la costa

Finalitat i destinataris

Esta guia didàctica té com a finalitat proporcionar al professorat/al personal docent una eina pedagògica útil i adaptada per a sensibilitzar a l'alumnat  de totes les etapes educatives no universitàries sobre la prevenció d'i l'autoprotecció en inundacions i riscos costaners. A través d'activitats, inclusives i contextualitzades, es pretén:

  • Generar la cultura en la prevenció de riscos.
  • Fomentar actituds responsables i respectuoses amb el medi natural.
  • Desenvolupar competències clau relacionades amb la seguretat, el pensament crític i la participació ciutadana.
  • Dotar a l'alumnat de coneixements pràctics sobre com actuar abans, durant i després d'un incendi forestal.

La guia està dirigida al professorat de centres educatius d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional i altres ensenyaments no universitaris., i inclou propostes metodològiques adaptades a cada etapa. També és útil com a recurs complementari en programes d'educació ambiental, protecció civil escolar o formació per a la convivència i la ciutadania.

Objectius didàctics generals

El disseny d'esta guia respon a una visió integral de l'educació en matèria de prevenció, alineada amb els principis de l'educació per al desenvolupament sostenible, la cultura d'autoprotecció i la participació activa en la construcció de comunitats més segures.Salto de línea Els objectius didàctics generals que persegueix la guia són:

  • Comprendre què són les inundacions i els riscos costaners, per què es produïxen i quines conseqüències tenen per a les persones, l'entorn i la biodiversitat.
  • Identificar comportaments de risc i conéixer mesures bàsiques d'autoprotecció davant una inundació.
  • Valorar la importància de la prevenció i de la cura del medi natural.
  • Desenvolupar actituds de responsabilitat, solidaritat i col·laboració davant situacions d'emergència. 
  • Fomentar l'autonomia personal, la capacitat d'anàlisi crítica i la presa de decisions informades. 
  • Integrar el aprendizaje en contextos reales o simulados que favorezcan la transferencia a la vida cotidiana. 
  • Promoure la inclusió i la participació activa de tot l'alumnat, adaptant les propostes a les diverses capacitats i estils d'aprenentatge.

Inundació

Inundació

Inundació

Competències clau abordades

Les propostes metodològiques d'esta guia contribuïxen al desenvolupament de les competències clau definides en el currículum actual, destacant especialment les següents:

  • Competència en consciència i expressió cultural: a través de narratives, jocs simbòlics, expressió plàstica o audiovisual vinculades a la prevenció i l'emergència.
  • Competència personal, social i d'aprendre a aprendre: mitjançant activitats que promouen l'autoregulació, la reflexió crítica i la responsabilitat davant els riscos.
  • Competència ciutadana: fomentant el compromís amb el bé comú, la participació en la vida col·lectiva i la solidaritat davant situacions d'emergència.. 
  • Competència en ciència, tecnologia i enginyeria (CET): en identificar fenòmens naturals, comprendre les seues causes i proposar solucions.
  • Competencia digital: mediante el uso de recursos audiovisuales, documentales o herramientas interactivas que complementan el aprendizaje.
  • Competència lingüística: reforçada per la lectura, la narració, el diàleg i la producció oral o escrita.
  • Competència matemàtica i en competències bàsiques en ciència i tecnologia: en realitzar croquis, classificacions, anàlisis de causes i conseqüències, o seqüències d'accions.
Subir