Volver
Guia didàctica 4: Terratrèmols/Terratrémols, sismes submarins i tsunamis
Presentació
Els terratrèmols/terratrémols, sismes submarins i tsunamis constituïxen una amenaça creixent per a la seguretat de les persones, el medi ambient i l'entorn urbà. Conscients de la necessitat de fomentar una ciutadania preparada, esta guia didàctica es presenta com una eina educativa per al desenvolupament de la consciència preventiva des de les primeres etapes del sistema educatiu. A través de propostes pedagògiques adaptades a cada nivell, es promou l'aprenentatge significatiu sobre els riscos, les mesures d'autoprotecció i la cultura de prevenció.
Guia didàctica 4. Terratrèmols/Terratrémols, sismes submarins i tsunamis
Guia didàctica 4. Terratrèmols/Terratrémols, sismes submarins i tsunamis
Finalitat i destinataris
Esta guia didàctica té com a finalitat proporcionar al professorat/al personal docent una eina pedagògica útil i adaptada per a sensibilitzar a l'alumnat de totes les etapes educatives no universitàries sobre l'actuació davant els terratrèmols/terratrémols, sismes submarins i tsunamis. A través d'activitats, inclusives i contextualitzades, es pretén:
- Generar la cultura en la prevenció de riscos.
- Fomentar actituds responsables i respectuoses amb el medi natural.
- Desenvolupar competències clau relacionades amb la seguretat, el pensament crític i la participació ciutadana.
- Dotar a l'alumnat de coneixements pràctics sobre com actuar abans, durant i després d'un incendi forestal.
La guia està dirigida al professorat de centres educatius d'Educació Infantil,Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional i altres ensenyaments no universitaris., i inclou propostes metodològiques adaptades a cada etapa. També és útil com a recurs complementari en programes d'educació ambiental, protecció civil escolar o formació per a la convivència i la ciutadania.
Objectius didàctics generals
El disseny d'esta guia respon a una visió integral de l'educació en matèria de prevenció i autoprotecció enfront de terratrèmols/terratrémols, sismes submarins i tsunamis, alineada amb els principis de l'educació per al desenvolupament sostenible, la cultura d'autoprotecció i la participació activa en la construcció de comunitats més segures i resilients.Salto de línea
Els objectius didàctics generals que persegueix la guia són:
- Comprendre què són els terratrèmols/terratrémols, sismes submarins i tsunamis, les seues causes i conseqüències per a les persones, l'entorn i la societat.
- Identificar comportaments de risc i conéixer mesures bàsiques d'autoprotecció abans, durant i després d'un sisme o tsunami.
- Valorar la importància de la prevenció, la preparació i la cura del medi natural com a manera de reduir l'impacte d'estos fenòmens.
- Desenvolupar actituds de responsabilitat, solidaritat i col·laboració davant situacions d'emergència.
- Fomentar l'autonomia personal, la capacitat d'anàlisi crítica i la presa de decisions informades en contextos de risc.
- Integrar el aprendizaje en contextos reales o simulados que favorezcan la transferencia a la vida cotidiana.
- Promoure la inclusió i la participació activa de tot l'alumnat, adaptant les propostes a les diverses capacitats i estils d'aprenentatge.
Competències clau abordades
Les propostes metodològiques d'esta guia contribuïxen al desenvolupament de les competències clau definides en el currículum actual, destacant especialment les següents:
- Competència en consciència i expressió cultural: a través de narratives, jocs simbòlics, expressió plàstica o audiovisual vinculades a la prevenció i l'emergència.
- Competència personal, social i d'aprendre a aprendre: mitjançant activitats que promouen l'autoregulació, la reflexió crítica i la responsabilitat davant els riscos.
- Competència ciutadana: fomentant el compromís amb el bé comú, la participació en la vida col·lectiva i la solidaritat davant situacions d'emergència..
- Competència en ciència, tecnologia i enginyeria (CET): en identificar fenòmens naturals com els terratrèmols/terratrémols sismes submarins i tsunamis, comprendre les seues causes i proposar solucions.
- Competencia digital: mediante el uso de recursos audiovisuales, documentales o herramientas interactivas que complementan el aprendizaje.
- Competència lingüística: reforçada per la lectura, la narració, el diàleg i la producció oral o escrita.
- Competència matemàtica i en competències bàsiques en ciència i tecnologia: en realitzar croquis, classificacions, anàlisis de causes i conseqüències, o seqüències d'accions.
Tsunami
Tsunami