Esta web utiliza cookies propias para facilitar la navegación y cookies de terceros para obtener estadísticas de uso y satisfacción.

Puede obtener más información en el apartado "Cookies" de nuestro aviso legal.

  1. Presentació
  2. Guies didàctiques
  3. Guia didàctica 8. Riscos Tecnològics

Volver

Guia didàctica 8. Riscos Tecnològics

Presentació

Los riscos tecnològics, en particular el risc químic i el risc radiològic, constituïxen una amenaça creixent per a la seguretat de les persones, el medi ambient i l'entorn urbà. Conscients de la necessitat de fomentar una ciutadania preparada, esta guia didàctica es presenta com una eina educativa per al desenvolupament de la consciència preventiva des de les primeres etapes del sistema educatiu. A través de propostes pedagògiques adaptades a cada nivell, es promou l'aprenentatge significatiu sobre els riscos, les mesures d'autoprotecció  i la cultura de prevenció.

Guia didàctica 8. Riscos Tecnològics

Guia didàctica 8. Riscos Tecnològics

Guia didàctica 8. Riscos Tecnològics

Finalitat i destinataris

Esta guia didàctica té com a finalitat proporcionar al professorat/al personal docent una eina pedagògica útil i adaptada per a sensibilitzar a l'alumnat  de totes les etapes educatives no universitàries sobre la prevenció dels riscos tecnològics i l'autoprotecció. A través d'activitats, inclusives i contextualitzades, es pretén:

  • Generar la cultura en la prevenció de riscos.
  • Fomentar actituds responsables i respectuoses amb el medi natural.
  • Desarrollar competències clau relacionades amb la seguretat, el pensament crític i la participació ciutadana.
  • Dotar a l'alumnat de coneixements pràctics sobre com actuar abans, durant i després d'un incendi forestal.

La guia està dirigida al professorat de centres educatius d'Educació Infantil, Educació Primària, Educación Secundaria Obligatoria, Batxillerat, Formació Professional i altres ensenyaments no universitaris, i inclou propostes metodològiques adaptades a cada etapa. També és útil com a recurs complementari en programes d'educació ambiental, protecció civil escolar o formació per a la convivència i la ciutadania.

Objetivos didàctics generals

El disseny d'esta guia respon a una visió integral de l'educació en matèria de prevenció els riscos tecnològics, alineada amb els principis de l'educació  per al desenvolupament sostenible, la cultura d'autoprotecció i la participació activa en la construcció de comunitats més segures.Salto de línea Los objectius didàctics generals que persegueix la guia són:

  • Comprender què són els riscos tecnològics, per què es produïxen i quines conseqüències tenen per a les persones, l'entorn i la biodiversitat. 
  • Identificar comportaments de risc i conéixer mesures bàsiques d'autoprotecció davant un incendi.
  • Valorar la importància de la prevenció i de la cura del medi natural com a manera de reduir el risc dels riscos tecnològics.
  • Desarrollar actituds de responsabilitat, solidaritat i col·laboració davant situacions d'emergència.
  • Fomentar l'autonomia personal, la capacitat d'anàlisi crítica i la presa de decisions informades.
  • Integrar el aprendizaje en contextos reales o simulados que favorezcan la transferencia a la vida cotidiana.
  • Promoure la inclusió i la participació activa de tot l'alumnat, adaptant les propostes a les diverses capacitats i estils d'aprenentatge.

Risc tecnològic

Risc tecnològic

Risc tecnològic

Competencias clau abordades

Las propostes metodològiques d'esta guia contribuïxen al desenvolupament de les competències clau definides en el currículum actual, destacant especialment les següents:

  • Competència en consciència i expressió cultural: a través de narratives, jocs simbòlics, expressió plàstica o audiovisual vinculades a la prevenció i l'emergència.
  • Competència personal, social i d'aprendre a aprendre: mitjançant activitats que promouen l'autoregulació, la reflexió crítica i la responsabilitat davant els riscos.
  • Competència ciutadana: fomentant el compromís amb el bé comú, la participació en la vida col·lectiva i la solidaritat davant situacions d'emergència. 
  • Competència en ciència, tecnologia i enginyeria (*CET): en identificar fenòmens naturals com els riscos tecnològics, comprendre les seues causes i proposar solucions.
  • *Competència digital: *mitjançant l'use de recursos *audiovisuals, *documentals o *eines *interactives que *complementen el *aprenentatge.
  • Competència lingüística: reforçada per la lectura, la narració, el diàleg i la producció oral o escrita.
  • Competència matemàtica i en competències bàsiques en ciència i tecnologia: en realitzar croquis, classificacions, anàlisis de causes i conseqüències, o seqüències d'accions.
Subir