Volver
Guia didàctica 6. Fenòmens metereológicos adversos
Presentació
Aquesta guia didàctica té com a finalitat proporcionar al professorat/al personal docent una eina pedagògica útil i adaptada per a sensibilitzar a l'alumnat de totes les etapes educatives no universitàries sobre la prevenció fenòmens meteorològics adversos i l'autoprotecció. A través d'activitats, inclusives i contextualitzades, es pretén:
- Generar la cultura en la prevenció de riscos.
- Fomentar actituds responsables i respectuoses amb el medi natural.
- Desenvolupar competències clau relacionades amb la seguretat, el pensament crític i la participació ciutadana.
- Dotar a l'alumnat de coneixements pràctics sobre com actuar abans, durant i després d'un fenomen meteorològic advers.
La guia està dirigida al professorat de centres educatius d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional i altres ensenyaments no universitaris, i inclou propostes metodològiques adaptades a cada etapa. També és útil com a recurs complementari en programes d'educació ambiental, protecció civil escolar o formació per a la convivència i la ciutadania.
Guia didàctica 6. Fenòmens meteorològics adversos
Guia didàctica 6. Fenòmens meteorològics adversos
Finalitat i destinataris
Aquesta guia didàctica té com a finalitat proporcionar al professorat/al personal docent una eina pedagògica útil i adaptada per a sensibilitzar a l'alumnat de totes les etapes educatives no universitàries sobre l'actuació i l'autoprotecció davant els riscos volcànics. A través d'activitats, inclusives i contextualitzades, es pretén:Salto de línea
i Generar la cultura en la prevenció de riscos.
- Fomentar actituds responsables i respectuoses amb el medi natural.
- Desenvolupar competències clau relacionades amb la seguretat, el pensament crític i la participació ciutadana.
- Dotar a l'alumnat de coneixements pràctics sobre com actuar abans, durant i després d'una erupció volcànica.
La guia està dirigida al professorat de centres educatius d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional i altres ensenyaments no universitaris., i inclou propostes metodològiques adaptades a cada etapa. També és útil com a recurs complementari en programes d'educació ambiental, protecció civil escolar o formació per a la convivència i la ciutadania.
Objectius didàctics generals
El disseny d'aquesta guia respon a una visió integral de l'educació en matèria de prevenció de fenòmens meteorològics adversos, alineada amb els principis de l'educació per al desenvolupament sostenible, la cultura d'autoprotecció i la participació activa en la construcció de comunitats més segures.Salto de línea
Els objectius didàctics generals que persegueix la guia són:
- Comprendre què són els fenòmens meteorològics adversos, per què es produeixen i quines conseqüències tenen per a les persones, l'entorn i la biodiversitat.
- Identificar comportaments de risc i conèixer mesures bàsiques d'autoprotecció davant un fenomen meteorològic advers.
- Valorar la importància de la prevenció i de la cura del medi natural com a manera de reduir el risc.
- Desenvolupar actituds de responsabilitat, solidaritat i col·laboració davant situacions d'emergència.
- Fomentar l'autonomia personal, la capacitat d'anàlisi crítica i la presa de decisions informades.
- Integrar el aprendizaje en contextos reales o simulados que favorezcan la transferencia a la vida cotidiana.
- Promoure la inclusió i la participació activa de tot l'alumnat, adaptant les propostes a les diverses capacitats i estils d'aprenentatge.
Fenomen metereológico advers
Fenomen metereológico advers
Competències clau abordades
Les propostes metodològiques d'esta guia contribuïxen al desenvolupament de les competències clau definides en el currículum actual, destacant especialment les següents:
- Competència en consciència i expressió cultural: a través de narratives, jocs simbòlics, expressió plàstica o audiovisual vinculades a la prevenció i l'emergència.
- Competència personal, social i d'aprendre a aprendre: mitjançant activitats que promouen l'autoregulació, la reflexió crítica i la responsabilitat davant els riscos.
- Competència ciutadana: fomentant el compromís amb el bé comú, la participació en la vida col·lectiva i la solidaritat davant situacions d'emergència.
- Competència en ciència, tecnologia i enginyeria (CET): ): en identificar fenòmens naturals, comprendre les seues causes i proposar solucions.
- Competencia digital: mediante el uso de recursos audiovisuales, documentales o herramientas interactivas que complementan el aprendizaje.
- Competència lingüística: reforçada per la lectura, la narració, el diàleg i la producció oral o escrita.
- Competència matemàtica i en competències bàsiques en ciència i tecnologia: en realitzar croquis, classificacions, anàlisis de causes i conseqüències, o seqüències d'accions.