Esta web utiliza cookies propias para facilitar la navegación y cookies de terceros para obtener estadísticas de uso y satisfacción.

Puede obtener más información en el apartado "Cookies" de nuestro aviso legal.

Ud está aquí:
  1. Presentació
  2. Guies didàctiques
  3. Guia didàctica 9. Suport emocional i recursos a la disposició de les víctimes

Volver

Guia didàctica 9. Suport emocional i recursos a la disposició de les víctimes

Guia didáctica9. Suport emocional i recursos a la disposició de les víctimes

Guia didáctica9. Suport emocional i recursos a la disposició de les víctimes

Guia didáctica9. Suport emocional i recursos a la disposició de les víctimes

Presentació

Les situacions d'emergència —ja siguin catàstrofes naturals, accidents, pèrdues personals o altres vivències d'alt impacte emocional— poden deixar petjada en tota la comunitat educativa. Aquesta guia didàctica es presenta com una eina educativa per al desenvolupament de la consciència emocional, la gestió del malestar  i la capacitat d'acompanyar des d'edats primerenques.Salto de línea A través de propostes pedagògiques adaptades a cada nivell, es fomenta una cultura de la cura mútua, el reconeixement emocional i l'autocura com a part essencial del procés d'ajuda.

Finalitat i destinataris

Aquesta guia didàctica té com a finalitat proporcionar al professorat eines pedagògiques i emocionals per a acompanyar a l'alumnat després de situacions de crisis o alt impacte emocional, ja sigui viscudes en primera persona o presenciades de manera pròxima, així com per a promoure des de l'aula la cura i reconeixement emocional.Salto de línea A través de propostes contextualitzades i adaptades a cada etapa, es pretén:

  • Afavorir la identificació, validació i expressió emocional.
  • Oferir estratègies bàsiques de suport emocional des de l'aula.
  • Fomentar l'empatia, l'autocura i l'acompanyament respectuós.
  • Promoure entorns educatius emocionalment segurs.

La guia està dirigida al professorat de centres educatius d'Educació Infantil, Primària, ESO, Batxillerat, Formació Professional i altres ensenyaments no universitaris. Pot integrar-se també en programes de convivència, educació en valors, benestar emocional o preparació davant emergències.

Objectius didàctics generals

El disseny d'aquesta guia respon a una visió integral de l'educació en matèria de prevenció els riscos tecnològics, alineada amb els principis de l'educació  per al desenvolupament sostenible, la cultura d'autoprotecció i la participació activa en la construcció de comunitats més segures.Salto de línea Els objectius didàctics generals que persegueix la guia són:

  • Comprendre què són els riscos tecnològics, per què es produeixen i quines conseqüències tenen per a les persones, l'entorn i la biodiversitat. 
  • Identificar comportaments de risc i conèixer mesures bàsiques d'autoprotecció davant un incendi.
  • Valorar la importància de la prevenció i de la cura del medi natural com a manera de reduir el risc dels riscos tecnològics.
  • Desenvolupar actituds de responsabilitat, solidaritat i col·laboració davant situacions d'emergència.
  • Fomentar l'autonomia personal, la capacitat d'anàlisi crítica i la presa de decisions informades.
  • Integrar el aprendizaje en contextos reales o simulados que favorezcan la transferencia a la vida cotidiana.
  • Promoure la inclusió i la participació activa de tot l'alumnat, adaptant les propostes a les diverses capacitats i estils d'aprenentatge.

Suport emocional

Suport emocional

Suport emocional

Competències clau abordades

Les activitats i propostes metodològiques d'esta guia contribuïxen al desenvolupament de les competències clau definides en el currículum actual, amb especial atenció a:

  • Competència en consciència i expressió cultural: a través de narratives, jocs simbòlics, expressió plàstica o audiovisual vinculades a la prevenció i l'emergència.
  • Competència personal, social i d'aprendre a aprendre: mitjançant activitats que promouen l'autoregulació, el reconeixement emocional i l'adquisició d'eines de gestió emocional.
  • Competència ciutadana: mitjançant la promoció de l'empatia, la solidaritat i l'acompanyament respectuós davant situacions de vulnerabilitat. 
  • Competència lingüística: en afavorir el diàleg emocional, l'escolta activa i l'expressió oral i escrita de sentiments i vivències. 
  • Competència digital: a través de l'ús de recursos audiovisuals, eines digitals i materials interactius relacionats amb la gestió emocional.
  • Competència en ciència, tecnologia i enginyeria (CET): quan s'aborden conceptes bàsics sobre el cos, la ment, la neurobiología de l'estrés i la resposta emocional.
Subir