Esta web utiliza cookies propias para facilitar la navegación y cookies de terceros para obtener estadísticas de uso y satisfacción.

Puede obtener más información en el apartado "Cookies" de nuestro aviso legal.

Ud está aquí:
  1. Presentació
  2. Guies didàctiques
  3. Guia didàctica 5. Risc volcànic

Volver

Guia didàctica 5. Risc volcànic

Presentació

El risc volcànic constituïx una amenaça per a la seguretat de les persones, el medi ambient i l'entorn urbà. Conscients de la necessitat de fomentar una ciutadania preparada, esta guia didàctica es presenta com una eina educativa per al desenvolupament de la consciència preventiva des de les primeres etapes del sistema educatiu. A través de propostes pedagògiques adaptades a cada nivell, es promou l'aprenentatge significatiu sobre els riscos, les mesures d'autoprotecció  i la cultura de prevenció.

Guia didàctica 5. Risc volcànic

Guia didàctica 5. Risc volcànic

Guia didàctica 5. Risc volcànic

Finalitat i destinataris

Esta guia didàctica té com a finalitat proporcionar al professorat/al personal docent una eina pedagògica útil i adaptada per a sensibilitzar a l'alumnat  de totes les etapes educatives no universitàries sobre l'actuació i l'autoprotecció davant els riscos volcànics. A través d'activitats, inclusives i contextualitzades, es pretén:Salto de línea i Generar la cultura en la prevenció de riscos.

  • Fomentar actituds responsables i respectuoses amb el medi natural.
  • Desenvolupar competències clau relacionades amb la seguretat, el pensament crític i la participació ciutadana.
  • Dotar a l'alumnat de coneixements pràctics sobre com actuar abans, durant i després d'una erupció volcànica.

La guia està dirigida al professorat de centres educatius d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional i altres ensenyaments no universitaris., i inclou propostes metodològiques adaptades a cada etapa. També és útil com a recurs complementari en programes d'educació ambiental, protecció civil escolar o formació per a la convivència i la ciutadania.

Objectius didàctics generals

Els objectius didàctics d'esta guia se centren en promoure una comprensió significativa del risc volcànic com a fenomen natural que pot afectar de les persones, els ecosistemes i les infraestructures. A través de propostes adaptades a cada etapa educativa, es pretén que l'alumnat:

  • Reconega què és un volcà, com funciona i quins riscos pot generar.
  • Analitze casos reals d'erupcions volcàniques i les seues conseqüències socials, ambientals i econòmiques.
  • Adquirisca hàbits de prevenció i actituds d'autoprotecció davant situacions d'emergència relacionades amb volcans.
  • Desenvolupe una actitud crítica i responsable davant els riscos naturals, fomentant la cooperació, la resiliència i la cultura de seguretat.
  • Relacione el fenómeno volcánico con contenidos curriculares de diversas áreas, desde un enfoque interdisciplinar, activo e inclusivo.

Risc volcànic

Risc volcànic

Risc volcànic

Competències clau abordades

Les propostes metodològiques d'esta guia contribuïxen al desenvolupament de les competències clau definides en el currículum actual, destacant especialment les següents:

  • Competència en consciència i expressió cultural: a través de narratives, jocs simbòlics, expressió plàstica o audiovisual vinculades a la prevenció i l'emergència.
  • Competència personal, social i d'aprendre a aprendre: mitjançant activitats que promouen l'autoregulació, la reflexió crítica i la responsabilitat davant els riscos.
  • Competència ciutadana: fomentant el compromís amb el bé comú, la participació en la vida col·lectiva i la solidaritat davant situacions d'emergència.. 
  • Competència en ciència, tecnologia i enginyeria (CET): en identificar fenòmens naturals com les erupcions volcàniques, comprendre les seues causes i proposar solucions.
  • Competencia digital: mediante el uso de recursos audiovisuales, documentales o herramientas interactivas que complementan el aprendizaje. 
  • Competència lingüística: reforçada per la lectura, la narració, el diàleg i la producció oral o escrita.
  • Competència matemàtica i en competències bàsiques en ciència i tecnologia: en realitzar croquis, classificacions, anàlisis de causes i conseqüències, o seqüències d'accions.
Subir